|
PADA usia lima tahun, Johnny Depp merupakan peminat fanatik siri televisyen popular ketika itu, The Lone Ranger.
Dia menonton program tersebut dengan minat yang sangat mendalam.
Namun jauh di sudut hatinya, ada sesuatu yang dirasakannya tidak kena
dengan program TV yang disiarkan di layar kaca Amerika Syarikat dari 15
September 1949 hingga 7 Jun 1957 itu.
"Ada sesuatu yang tidak kena," ujar Depp dalam satu temu bual dengan
sebuah media Barat di Santa Fe, New Mexico, Amerika Syarikat baru-baru
ini mengenai program TV tersebut.
The Lone Ranger versi TV itu menampilkan dua karakter utama - seorang
lelaki kulit putih, The Lone Ranger (lakonan Clayton Moore) dan pemuda
kaum peribumi Red Indian, Tonto (Jay Silverheels).
Apa yang menimbulkan perasaan tidak puas di hati Depp ialah perbezaan
yang ketara tentang bagaimana dua karakter tersebut digambarkan.
Katanya: "Kenapa pula lelaki kulit merah (Tonto) perlu pergi ke sana
dan ke mari untuk lakukan itu dan ini serta sekadar digambarkan sebagai
watak kawan baik kepada The Lone Ranger? Kenapa pula lelaki kulit putih
itu (The Lone Ranger) diangkat sebegitu rupa sehingga menjadi figura
pujaan?"
The Lone Ranger pada asalnya merupakan sebuah program radio yang mula
ke udara pada tahun 1933 sebelum dijadikan siri buku dan TV. Ia juga
beberapa kali diadaptasi ke layar perak.
Namun, watak Tonto dipaparkan secara stereotaip sebagai seorang kaum
peribumi Amerika Utara tanpa jiwa dan latar budaya - sekadar ditampilkan
sebagai gandingan The Lone Ranger yang diangkat sebagai wira utama.
Depp mahu mengubah karakter Tonto tersebut yang telah digambarkan dengan penuh klise oleh Hollywood selama ini.
Justeru, apabila pada tahun 2006 dia ditawarkan melakonkan watak tersebut untuk produksi terbitan Disney yang diberi judul The Lone Ranger itu, Depp melompat kegirangan.
Reaksi bapa kepada dua orang anak itu adalah impak daripada peluang
keemasan yang diraihnya untuk menghidupkan karakter Tonto dengan penuh
luhur dan jujur.
"Ia (Tonto) sebenarnya adalah satu-satunya sebab saya mahu menjadikan
filem ini muncul sebagai suatu naskhah yang jujur dan luhur," tuturnya.
Tambah Depp: "Ia merupakan sesuatu yang saya mahu lakukan mengikut
cara saya sendiri. Jelas sekali, ia adalah satu sumbangan kecil daripada
saya secara peribadi, tetapi sekurang-kurangnya itulah suatu pencetusan
rasa diri ini."
|
Diarahkan oleh Gore Verbinsky yang pernah berkolaborasi dengan Depp menerusi siri filem Pirates of the Caribbean dan naskhah animasi, Rango, versi layar perak terbaharu The Lone Ranger itu buat kali pertamanya dipaparkan menerusi perspektif Tonto.
Ia sekali gus menampilkan Tonto untuk posisi karakter utama dengan
The Lone Ranger (lakonan Armie Hammer) muncul sebagai rakan
gandingannya. Terbalik dan seratus peratus songsang berbanding kesemua
naskhah The Lone Ranger yang pernah ditayangkan sebelum ini.
Apa yang menarik, Tonto yang direalisasikan Depp itu masih
mengekalkan sikap dan tabiat figura yang sudah sebati di mata penonton
yang pernah menyaksikan naskhah-naskhah The Lone Ranger sejak berdekad yang lalu.
Kekok bertutur dalam bahasa Inggeris dan sentiasa melagukan doa dalam bentuk yang sukar difahami.
Itu dua ciri sinonim Tonto yang dikenali sekian lama di layar perak
dan kaca TV tetapi dikekalkan oleh Depp dalam menghidupkan semula
karakter tersebut.
Ujar aktor berusia 50 tahun itu, dia melakukannya kerana tidak mahu
penonton yang sejak tahun 1950-an lagi mengenali sisi seorang Tonto
melihat karakter itu sebagai sesuatu yang asing.
Namun dalam masa yang sama, Depp menerusi The Lone Ranger
versi 2013 cuba membawa penonton dalam pengembaraan untuk mengenali
Tonto yang telah diberikan nafas baharu. Ia masih sama tetapi tidak lagi
serupa.
"Saya fikir bodohlah diri ini jika tidak kembali menampilkan
ciri-ciri yang pernah ada pada Tonto dan memaparkan kembali dirinya yang
sudah biasa dikenali penonton.
"Bagi saya, biarkan penonton terlebih dahulu berasa selesa
menyaksikan kemunculan semula Tonto sebelum kemudian mengangkat karakter
tersebut ke peringkat yang seterusnya. Itu harapan saya," jelasnya.
Tonto penangan Depp disuntik dengan elemen kelucuan, kebijaksanaan
dan keramahan yang pernah diterapkan menerusi karakter-karakter
lakonannya sebelum ini seperti Willie Wonka, Edward Scissorhands dan
Jack Sparrow.
Sebagai Tonto, Depp tidak melafazkan apa yang ingin cuba disampaikan dari dalam naluri dirinya secara terang-terangan.
Cukup sekadar menerusi gerak isyarat pada wajah, kerdipan mata dan
pergerakan badannya yang bagaimanapun sukses dalam menyerlahkan
segalanya.
Misi dan visi Depp jelas sekali dalam usahanya menarik minat penonton terhadap Tonto versi terkini itu.
Malah lebih unik dan agak eksentrik, Depp melakukan pendekatan
terhadap produksi terbitan Jerry Bruckheimer itu dengan melihatnya
sebagai sebuah filem bisu.
Karyawan tersohor industri filem bisu lewat era awal 1990-an, Buster Keaton dijadikan inspirasi buat dirinya.
"Harapan saya, Tonto muncul sebagai pemerhati yang menjadi mulut dan
telinga kepada penonton. Biarlah kurang berdialog tetapi dia lebih
banyak bermain dengan pergerakan wajah dan mata.
"Ia mampu menyerlahkan cerita dengan maksud yang lebih mendalam. Saya
sentiasa menaruh keyakinan dan kepercayaan yang tidak berbelah bahagi
terhadap fakta tersebut," ujarnya.
Depp juga menerapkan imej baharu Tonto berdasarkan lukisan hasil kreativiti pelukis Kirby Sattler.
Jika selama ini, Hollywood menampilkan Tonto dengan imej jambul yang
berjuntaian dilengkapi dengan cekak rambut. Namun Tonto yang dijelmakan
Depp itu sebaliknya tidak berbaju, dihiasi bulu haiwan, wajahnya dilukis
dengan lakaran belang berwarna putih dan kepalanya pula ditempatkan
dengan bangkai burung gagak.
Ia kedengaran agak melampau. Namun itulah revolusi imej Tonto yang
dicetuskan Depp dan dia mempunyai alasan tersendiri kenapa nekad
melakukannya.
Jelas Depp: "Saya menyukai lakaran belang putih pada wajah Tonto. Ia
nyata mewakili personaliti dan pemikirannya. Berbanding burung gagak
sekadar berterbangan di belakang dirinya, saya fikir lebih baik bangkai
haiwan itu menjadi perhiasan di kepalanya.
"Justeru, saya menjelmakan Tonto menerusi suatu siri yang tersurat tetapi penuh dengan makna tersirat."
Dalam pada itu, timbul kontroversi apabila ada sesetengah masyarakat
Red Indian tidak gembira dan menuduh Depp cuba memanipulasi ciri
stereotaip Tonto tanpa sokongan realiti sebenar budaya.
Ia dikhuatiri sehingga boleh menjejaskan imej dan maruah puak mereka
pada pandangan umum dalam dunia moden hari ini. Depp tetap ada jawapan
terhadap isu tersebut.
Katanya: "Saya dan Gore (Verbinsky) meneliti skrip filem ini
bersama-sama dengan (penulis skrip) Justin (Haythe) dan kami kemudian
membahagi-bahagikannya kepada beberapa bahagian yang kecil. Kami
lakukannya supaya ia tidak terlalu kompleks dan mudah difahami.
"Ini kerana saya tidak mahu timbul pelbagai persoalan dalam kalangan
penonton seperti tentang makna dan apakah yang telah dilakukan serta
bagaimana mereka (karakter-karakter dalam filem) hidup?"
Tiada ulasan:
Catat Ulasan