Ahad, 3 Februari 2013

Kekalahan pertama Harimau Muda



BARISAN skuad Harimau Malaya yang mengalami kekalahan pertama pada siri jelajah Australia semalam. Mereka tewas 1-2 kepada Brisbane Olympic.


BRISBANE, Australia - Harimau Muda merakamkan kekalahan pertama selepas tewas 1-2 kepada Brisbane Olympic pada aksi siri persahabatan Jelajah Australia di padang latihan Goodwin Park Brisbane semalam.

Pada babak pertama perlawanan, skuad muda negara hampir membuka jaringan seawal minit ketiga menerusi penyerang, Iz- zaq Faris Ramlan, namun tandukan pemain Terengganu itu tidak menepati sasaran.
Skuad kendalian Ong Kim Swee terus menggandakan asakan tetapi sekali lagi tandukan lemah Izzaq masih gagal menewaskan penjaga gol Brisbane Olympic.

Di sebalik keghairahan Harimau Muda memburu jaringan, Brisbane Olympic akhirnya berjaya membolosi gawang skuad negara menerusi Mark Fisk pada minit ke-19.

Pasukan Australia itu terus memberikan tekanan kepada skuad negara dengan menjaringkan gol kedua menerusi Jake Mclean pada minit ke-36.

Gol tersebut berpunca daripada kesilapan penjaga gol, Mohd. Far- han Abu Bakar yang gagal mengeluarkan bola dari kawasan bahaya dan peluang tersebut disempurnakan dengan baik oleh pemain lawan untuk menghasilkan jaringan.

Bersambung pada babak kedua, Kim Swee melakukan rombakan apabila menurunkan pemain-pemain utama, antaranya Irfan Fazail, Mohd. Rozaimi Abdul Rahman, Mohd. Izham Tarmizi Roslan dan Wan Zaharulnizam Wan Zakaria, namun kehadiran mereka gagal mengubah kedudukan.

Malang menimpa pasukan Brisbane Olympic selepas menyaksikan pasukan Australia itu terpaksa beraksi dengan 10 pemain selepas Nick Efstathis dilayangkan kad merah kerana menyiku Muhammad Nurridzuan Abu Hassan pada minit ke-62.

Selepas insiden tersebut, skuad negara kembali mengasak benteng pertahanan Brisbane Olympic dengan melakukan percubaan berbahaya tetapi terus gagal menemui sasaran.
Usaha Harimau Muda untuk merapatkan jurang akhirnya berhasil apabila Ferris Danial Mat Nasir menjaringkan gol sagu hati buat skuad negara pada minit ke-83.

Skuad negara gagal mencari gol penyamaan dan kedudukan 1-2 kekal sehingga tamat perlawanan.
Untuk rekod, ia merupakan kekalahan pertama Harimau Muda selepas menang ke atas Gold Coast Sharks 5-1 dan Brisbane Lions 2-1 pada 26 dan 29 Januari lalu.

Selepas menentang Brisbane Olympic, Harimau Muda bakal bertemu juara Liga Australia, Brisbane Roar, Selasa ini sebagai aksi terakhir Jelajah Australia.

Jurulatih Harimau Muda, Kim Swee tetap gembira dengan persembahan barisan pemainnya.
"Kita boleh lihat persembahan mereka dari sudut berbeza.

"Kita memiliki banyak peluang, namun gagal menyempurnakannya.
"Apa yang saya harapkan, skuad ini akan sentiasa memanfaatkan peluang dan kurangkan kesilapan ketika beraksi di atas padang.

"Pemain harus belajar daripada kesilapan seperti itu dan secara keseluruhan, saya tetap berpuas hati dengan gaya persembahan pemain saya," kata Kim Swee

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan