Selasa, 26 Februari 2013

Kembangkan bakat di Malaysia


PELAKON muda ini sanggup berjauhan dengan keluarganya di Singapura demi mengejar kerjaya sebagai pelakon di Malaysia.
 
SEMAKIN hari semakin ramai pelakon dari Singapura yang berhijrah ke Malaysia kerana mahu melebarkan bakat dan kerjaya mereka dalam dunia lakonan.

Bukannya di negara pulau itu tidak ada peluang berlakon teater, drama atau filem, tetapi Malaysia menjanjikan peluang yang lebih banyak.

Jika tidak, masakan pelakon seperti Atikah Suhaime sanggup berulang alik dari Singapura ke Kuala Lumpur bagi mengembangkan bakat dan minatnya sebagai pelakon.

Menurut pelakon berusia 22 tahun itu, sebelum mencuba nasib di Malaysia, dia terlebih dahulu mencipta nama sebagai pelakon drama di negaranya sejak beberapa tahun lalu.

“Sebelum ini saya memang sudah terbabit dalam bidang drama televisyen. Antara drama lakonan saya bertajuk Dikir Puteri dan Delicatessen yang telah disiarkan di Singapura.

“Tetapi saya belum puas berlakon dan mahu mencari peluang yang lebih banyak di Malaysia berbanding Singapura. Sejak dari dulu saya cuba mencari peluang berlakon di sini.

“Peluang itu datang apabila David Teo (pemilik MIG Production Sdn. Bhd.) menawarkan saya berlakon di bawah syarikat produksinya pada tahun lalu," katanya kepada Hits baru-baru ini.

Jelas Atikah, dia tidak menduga gambarnya yang tersiar di laman sosial Instagram baru-baru ini telah menarik perhatian David yang ketika itu sedang mencari pelakon baru.

“David kemudiannya suruh saya hantar resume kepadanya. Saya kemudiannya datang untuk menjalani satu sesi uji bakat dan kemudiannya lulus dalam sesi yang dijalankan itu.

“Saya kemudiannya diambil mengikat kontrak sebagai pelakon yang bernaung di bawah MIG Talent iaitu anak syarikat MIG untuk tempoh selama lima tahun.

“Sebagai permulaan saya diberi peluang melakonkan watak-watak pembantu dalam drama-drama dan filem-filem terbitan MIG sejak tahun lalu sampai sekarang," ujarnya.
Berjauhan dari keluarga

Setelah mengikat kontrak sebagai artis MIG Talent Sdn. Bhd., Atikah telah mengambil keputusan untuk menetap sementara di Petaling Jaya, Selangor sejak tahun lalu.

Dia sanggup berjauhan daripada ibu bapa dan adik beradiknya yang menetap di Tampines, Singapura bagi memudahkannya menjalani penggambaran drama dan filem terbitan MIG di sini.

“Saya bersyukur kerana MIG telah mengambil saya bernaung di bawah produksi mereka. Secara tidak langsung saya ada banyak peluang berlakon drama dan filem terbitan mereka.

“Malah, pihak MIG turut menyediakan sebuah rumah untuk saya dan para pelakon lain yang berada di bawah MIG di Taman Sri Manja, Petaling Jaya sepanjang menjadi artis mereka.

“Biasanya saya akan balik ke Singapura sebulan sekali. Saya akan ambil cuti seminggu untuk menghabiskan masa bersama-sama keluarga saya di Singapura," jelasnya.

Tidak sampai setahun menjadi pelakon, hasil kerja dan bakat Atikah mula kelihatan apabila semakin banyak drama lakonannya yang telah ditayangkan di kaca-kaca televisyen.

Antara drama dan telemovie lakonannya yang telah disiarkan itu berjudul Kampung Mangkuk Sengkuang (TV3) dan Rawan sebanyak lapan episod menerusi TV9 baru-baru ini.

Anak kedua daripada tiga beradik itu menambah, selepas setahun terbabit dalam dunia lakonan di negara ini, dia dapat merasakan banyak kelainan berbanding di negaranya.

“Di Singapura walaupun saya berlakon dalam drama Melayu, tetapi hampir 70 peratus dialog yang digunakan dalam bahasa Inggeris dan macam sebuah drama yang berbahasa rojak.

“Malaysia masih berpegang kepada kekuatan bahasa Melayu dalam drama-dramanya. Mungkin di Singapura bahasa Inggeris lebih popular berbanding bahasa Melayu," katanya.

Justeru, Atikah berharap pengorbanan meninggalkan keluarganya di negara republik itu berbaloi, apatah lagi apabila melihat ramai pelakon Singapura yang berjaya di sini.

Tambahnya lagi, kejayaan yang ditempa oleh pelakon dari Singapura seperti Aaron Aziz dan Adiputra secara tidak langsung memberi perangsang buat dirinya.

“Saya kagum dengan bakat dan kejayaan Aaron Aziz dan Adi Putra kerana mereka sebelum itu memang telah dikenali sebagai pelakon di Singapura dan sekarang ini di Malaysia.

“Baru-baru ini saya pernah berjumpa mereka dalam sebuah majlis dan kami sempat berbual sekejap. Tetapi mereka tidak tahu saya juga orang Singapura," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan