Ahad, 10 Februari 2013

'Sentuhan Australia' ramuan Harimau Muda



SKUAD Harimau Muda dalam persiapan bagi menghadapi temasya Sukan SEA di Myanmar pada penghujung tahun ini.


PENGENDALI skuad Harimau Muda, Ong Kim Swee dijangka mempertaruhkan 'sentuhan Australia' pada pertemuan menentang Myanmar dalam aksi persahabatan di Yangon, 22 Februari ini.

Kim Swee membayangkan bahawa beliau bakal menggunakan barisan pemain yang sama ketika Harimau Muda 'berguru' di Australia baru-baru ini dalam pertemuan dengan Myanmar nanti.

Ini kerana, Kim Swee berkata, beliau tidak bercadang memanggil beberapa pemain muda dari skuad negeri masing-masing memandangkan saingan Liga Malaysia (Liga M) masih berlangsung ketika itu .

"Saingan liga kembali berlangsung ketika itu, jadi saya tidak mahu mengganggu persiapan mana-mana pasukan.

"Jadi, berkemungkinan besar saya akan membawa skuad yang sama ke Australia ketika berdepan Myanmar nanti," kata Kim Swee kepada Kosmo! semalam.

Harimau Muda dianggap berjaya mencapai objektif sepanjang 10 hari berkelana ke bumi Australia baru-baru ini apabila mereka berjaya mempamerkan peningkatan yang sungguh luar biasa selain memperlihatkan kematangan ketika beraksi.

Antara yang cemerlang membantu Harimau Muda mengharungi Jelajah Australia itu termasuklah Rozaimi Abdul Rahman, Irfan Fazail, Wan Zaharulnizam Wan Zakaria serta Izzaq Faris Ramlan yang kembali pulih daripada kecederaan jangka panjang.

Sepanjang berada di sana, anak-anak buah Kim Swee berjaya melakar tiga kemenangan dan satu tewas apabila menewaskan Palm Beach Shark (5-1), Brisbane Sharks (2-1) dan Australia Queensland Academy (7-0), namun tewas 1-2 kepada Brisbane Olympic pada perlawanan ketiga.

Mengulas lanjut, Kim Swee menuntut komitmen anak-anak buahnya supaya memberikan yang terbaik ketika berdepan Myanmar nanti biarpun ia sekadar satu perlawanan persahabatan.

"Aksi berdepan Myanmar cukup penting kerana ia merupakan sebahagian daripada perancangan awal mempertahankan emas temasya Sukan SEA.

"Biarpun hanya satu perlawanan persahabatan, ia mampu membantu saya melakukan penilaian terbaik bagi membentuk pasukan yang mantap," kata Kim Swee.

Selepas berdepan Myanmar, Harimau Muda dijangka berkelana ke Slovakia selama lima bulan bermula 15 Mac depan dan dijadualkan mengadakan sekurang-kurangnya 15 perlawanan persahabatan sepanjang berada di sana.

Mereka hanya dijangka kembali ke tanah air sebelum Hari Raya Aidilfitri.

Harimau Muda juga dijangka menyertai dua kejohanan jemputan iaitu Pestabola Merdeka dan Piala Thanh Nien di Vietnam sebelum memulakan misi sebenar mempertahankan emas Sukan SEA di Myanmar penghujung tahun ini.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan