Bangkok: Thailand yakin mampu bangkit di laman sendiri tatkala Singapura mahu fokus mengekalkan kelebihan defisit dua gol menjelang aksi final kedua Piala Suzuki AFF 2012 di Stadium Supachalasai, malam ini.

Jurulatih Thailand, Winfried Schafer tidak gusar dengan kekalahan 3-1 kepada Singapura pada aksi final pertama di Stadium Jalan Besar, Rabu lalu, sebaliknya yakin anak buahnya mampu mendapatkan sekurang-kurangnya dua gol untuk menjulang trofi buat kali keempat di depan penyokong sendiri.
Duric waspada




“Apa yang lebih penting ketika ini, pemain perlu fokus pada baki 90 minit. Mungkin kami mampu mengubah suasana perlawanan dan saya cukup yakin pemain boleh bangkit untuk mendapatkan keputusan baik,” kata Schafer penuh yakin semalam.

Namun, Schafer tidak dapat menurunkan pemain tengah, Anucha Kitpongsri yang mengalami kecederaan pangkal paha, Rabu lalu tetapi kapten, Panupong Wongsa dijangka kembali cergas untuk mengetuai barisan Thailand, malam ini selepas diusung keluar pada babak pertama, Rabu lalu.

Sementara itu, penyerang veteran Singapura, Aleksandar Duric enggan menganggap mereka sudah sebelah tangan menjulang trofi Piala Suzuki AFF buat kali keempat.
“Sudah tentu kemenangan 3-1 agak selesa tetapi ia hanyalah keputusan separuh jalan. Thailand masih memiliki peluang kedua dan saya pasti mereka mahu memanfaatkannya. Bagi kami adalah penting untuk tenang, fokus dan terus bekerja keras sepanjang aksi final kedua ini,” tegas Duric.