Rabu, 26 Disember 2012

Terbaik,tercorot 2012

-Kosmo



BINTANG atau individu yang bernaung bawah tiket selebriti sering digilai ramai dan memiliki kapasiti peminat yang akan menyalurkan sumber pendapatan terhadap hasil kerja mereka.

Resipinya mudah - semakin bertambah bilangan peminat, semakin bernilai seseorang individu dalam industri. Peningkatan nilai atau harga selebriti itu sekali gus akan mendorong ke arah pertambahan tawaran dan peningkatan jumlah pendapatan.

Populariti pula secara tidak langsung mempengaruhi corak pandangan dan pemikiran umum kepada individu yang dipanggil selebriti itu. Fesyen mereka akan menjadi ikutan, gaya hidup akan dijadikan panduan.

Magis populariti itu melanda industri hiburan saban tahun dan pada tahun ini kita melihat beberapa selebriti antarabangsa mencuri tumpuan global antaranya bintang pop Korea Selatan, Psy yang tampil dengan fenomena Gangnam Style dan sudah tentu kejayaan penyanyi tempatan yang melakar nama di peringkat antarabangsa tahun ini, Shila Amzah.

Tidak adil untuk membandingkan populariti bersifat antarabangsa Psy dan Shila Amzah kerana kejayaan itu berbeza sifat dan cara liputan.

Psy atau nama sebenarnya Park Jae Sang terkenal hanya dengan sebuah lagu iaitu Oppa Gangnam Style di laman sosial YouTube yang kini mencatat bilangan penonton muzik video paling tinggi di dunia iaitu satu bilion pada 21 Disember lalu.

Lagu, gerakan tarian dan video menarik melonjakkan prestasi terbaik dunia Psy dan sejak kemunculannya pada 3 Oktober 2012 hingga hari ini, Psy masih relevan melakar populariti sehingga ditabalkan Raja YouTube Dunia.

SHILA AMZAH dan Psy membanggakan negara masing-masing dengan melakar kejayaan hebat masing-masingdi peringkat global dengan cara masing-masing.


"Saya tidak boleh membandingkan ia (Oppa Gangnam Style) dengan sebarang lagu lain, tahun 2012 adalah tahun yang hebat dan memberikan pelbagai pengalaman baharu.
"Sejujurnya saya membuat video muzik itu tanpa sebarang jangkaan untuk mendapat perhatian lebih satu bilion penonton, saya tidak terfikir pun untuk memasuki pasaran antarabangsa.
"Cuma saya membuat kerja saya, menunggu dan melihat sehinggalah hari ini saya masih tertanya-tanya dan menganalisis kejayaan itu. Saya mahu tahu kenapa ia menjadi begitu popular jadi saya boleh buat lagi pada masa akan datang," ujar Psy kepada MTV News berkenaan kejayaannya baru-baru ini.
Oppa Gangnam Style telah mengalahkan video muzik Justin Bieber berjudul Baby dengan setakat ini hanya mampu mengumpul sebanyak 810 juta penonton.
Shila ke peringkat global



Berkat penghijrahan Shila Amzah pada tanggal 4 Ogos 2012 untuk mengenakan tudung sepenuhnya, tuah puteri kepada penyanyi terkenal ND Lala semakin bersinar selepas itu.
Kejayaan terbesar yang belum pernah diraih oleh penyanyi tempatan sebelum ini, penyanyi lagu Patah Seribu itu mengharumkan nama negara menerusi kejayaannya menjuarai Asian Wave 2012 di Shanghai, China pada 21 September lalu.
Memetik kenyataannya terdahulu, kata Shila atau nama sebenarnya Nur Shahila Amir Amzah, pencapaian itu adalah yang terbaik sepanjang 12 tahun usia kariernya.
"Sebaik sahaja saya memakai hijab, keyakinan diri semakin bertambah dan pelbagai rezeki datang tanpa diduga. Sebelum ini sukar untuk membuat semua orang memberi fokus kepada saya seorang.
"Asian Wave boleh dikatakan seperti Olimpik dunia muzik. Semua peserta yang bertanding bukannya penyanyi amatur sebaliknya sudah mempunyai kejayaan di negara masing-masing. Penting untuk peserta menyanyikan lagu yang terbaik pada setiap peringkat.
Impak kemenangannya sebagai juara, Shila ditawarkan kontrak dana pembangunan kerjaya di China oleh Shanghai Media Group (SMG) sebuah syarikat media terbesar di China sebanyak RM5 juta yang akan dikongsikan bersama pemenang tempat kedua, Chang Shilei (China) dan ketiga, Huo Jun (China).
Bunohan & Songlap
Dua buah filem tempatan yang turut mencuri perhatian dari segi mutu pada tahun ini sudah tentu Songlap dan Bunohan - kedua-duanya berjaya tercalon dalam beberapa kategori sempena Festival Filem Asia Pasifik ke-55 (FFAP 55) di Macau baru-baru ini.

FILEM Bunohan turut tercalon untuk merebut lima tempat bagi pencalonan untuk kategori Filem Asing Terbaik merebut Anugerah Oscar.


Selepas berjaya membolot tiga anugerah di Anugerah Skrin 2012 dan Breakthrough Local Feature Award di Shout! Awards, Songlap tercalon untuk kategori Lakon Layar Terbaik dan Muzik Terbaik di FFAP 55.
Bunohan yang sebelum ini diiktiraf sebagai filem terbaik Anugerah Skrin 2012 pula tercalon untuk kategori Pengarah Terbaik dan Sinematografi Terbaik dalam festival yang sama.
Filem itu juga tersenarai untuk merebut lima tempat pencalonan Academy Awards ke-85 untuk kategori Filem Asing Terbaik yang bakal berlangsung pada 10 Januari depan di Academy's Samuel Goldwyn Theater, Amerika Syarikat.
Biarpun tidak berjaya menggondol sebarang anugerah pada FFAP 55, kedua-dua filem itu ternyata memberi tamparan hebat buat pengkarya tempatan untuk tampil lebih agresif pada tahun akan datang.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan