Selasa, 2 April 2013

'Serampang dua mata'



FORKEY (tiga dari kiri) menjadi sandaran Selangor pada aksi menentang Saigon Xuan Thanh di Stadium Thong Nhat, Ho Chi Minh malam ini.


SELEPAS hanya mengutip satu mata daripada dua perlawanan awal Kumpulan H kempen Piala AFC 2013, Selangor berdepan misi memburu tiga mata berharga pada aksi menentang kelab Vietnam, Saigon Xuan Thanh di Stadium Thong Nhat, Ho Chi Minh malam ini.

Pada masa sama, pengendali Selangor, Irfan Bakti Abu Salim juga mahu kemena- ngan tersebut mampu menjadi suntikan moral pada aksi suku akhir pertama Piala FA bertemu Johor Darul Takzim (Johor DT) di Stadium Tan Sri Hassan Yunos, Larkin, Sabtu ini.
"Saya cukup yakin kami mampu membawa pulang tiga mata penuh kerana tampak semangat pemain cukup tinggi untuk memenangi perlawanan ini.

"Sebelum ini, kami hanya seri 3-3 dengan Tampines Rovers meskipun mendahului sebanyak tiga kali.
"Saya sedar pasukan lawan memiliki lebih ramai pemain import. Kami hanya membawa dua saja (Francis Forkey Doe dan Peter Chrappan) manakala seorang lagi (Michal Kubala) terpaksa ditinggalkan di Malaysia kerana mengalami kecederaan.

"Keyakinan saya lebih tinggi kerana kami akan bertemu Johor DT selang beberapa hari selepas ini dan hanya kemenangan ke atas pasukan lawan ini mampu memberi suntikan moral kepada kami.
"Sebab itulah kami mahu menang," kata Irfan yang dipetik menerusi laman rasmi Persatuan Bola Sepak Selangor (FAS) semalam.

Selangor kini menduduki tangga tercorot kumpulan selepas tewas 0-1 kepada East Bengal di Kolkata, India (27 Februari) sebelum seri 3-3 dengan Tampines di Stadium Shah Alam pada 13 Mac lalu.

Saigon Xuan Thanh pula menghuni tangga teratas kumpulan dengan empat mata selepas menewaskan Tampines 3-2 di Stadium Jalan Besar selain seri tanpa jaringan dengan East Bengal di laman sendiri.

Ketika ini, skuad kendalian Tran Tien Dai diperkuatkan dengan kehadiran tiga pemain import iaitu pemain tengah, Moses Oloya (Uganda) serta dua penyerang, Christian Nsi Amougou (Cameroon) dan Oguwike Ameka Ndubuisi (Nigeria).

"Saya ada melihat aksi Saigon Xuan Thanh ketika mereka menewaskan Tampines dan mereka berjaya mendahului 3-0. Mereka memiliki barisan pemain import yang baik di posisi penyerang dan tengah," jelas Irfan semalam.

Beliau yang menyambut hari jadi ke-62 tahun kelmarin turut mengimbau pengalamannya yang pernah beraksi bersama skuad kebangsaan di stadium sama pada 1973.

"Ketika itu Malaysia B bertemu kelab dari Indonesia pada perlawanan Piala Kemerdekaan. Saya ingat lagi pada sebelah malam terdengar bunyi letupan berdentum-dentum tetapi

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan