Sabtu, 16 Mac 2013

Barca berdepan laluan sukar

NYON, Switzerland - Barcelona dijangka berdepan laluan sukar apabila diundi bertemu kelab mewah Perancis, Paris Saint-Germain (PSG) pada aksi suku akhir Liga Juara-Juara semalam.

Undian itu bakal menyaksikan kepulangan semula bekas kapten skuad kebangsaan England, David Beckham ke Stadium Nou Camp.

Beckham pernah menjadi wira Manchester United ketika menewaskan Bayern Munich 2-1 pada final 1999.

Bagaimanapun, PSG terpaksa beraksi tanpa penyerang sensasi, Zlatan Ibrahimovic yang digantung satu perlawanan, sekali gus tidak bermain pada aksi suku akhir pertama di Parc des Princes. 

Sementara itu, penyerang sensasi Argentina, Lionel Messi yang beraksi cemerlang ketika menewaskan AC Milan 4-0 pada aksi kedua kalah mati, Rabu lalu akan mengetuai jentera serangan juara Eropah sebanyak empat kali itu.

"Ia adalah satu undian yang sukar kami peroleh dan ia bakal menjadi satu perlawanan yang sukar," kata pengarah sukan dan bekas pemain PSG, Leonardo.

"Ia bukan sesuatu yang mudah tetapi dua perlawanan itu bakal memberikan kami keseronokan. Ia akan menjadi satu perlawanan bola sepak yang menarik."

Dalam pada itu, finalis tahun lalu, Bayern akan bermain di gelanggang sendiri pada aksi suku akhir pertama menentang kelab gergasi Itali, Juventus manakala juara sembilan kali, Real Madrid berdepan Galatasaray yang bercita-cita untuk menjadi kelab pertama Turki yang menjulang trofi berprestij itu.

"Galatasaray adalah sebuah pasukan yang hebat dan mempunyai peminat yang menakjubkan. Jadi, kami menjangkakan dua perlawanan yang sukar," kata bekas penyerang Real, Emilio Butragueno.

"Mereka mempunyai ramai pemain yang hebat seperti (Wesley) Sneijder dan (Didier) Drogba tetapi objektif kami adalah untuk memenangi trofi Eropah ke-10. Itu adalah sasaran kami."

Pada aksi suku akhir lain, sebuah lagi kelab Sepanyol, Malaga diundi menentang juara 1997, Borussia Dortmund.

Bagaimanapun, tidak ada kelab England yang berjaya melayakkan diri ke suku akhir meskipun perlawanan akhir akan berlangsung di Stadium Wembley pada 25 Mei depan.

Untuk rekod, kegagalan kelab England mara ke suku akhir adalah yang pertama dalam tempoh lapan tahun sejak 1996 manakala juara bertahan, Chelsea gagal melepasi peringkat kumpulan. - Agensi

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan