Rabu, 20 Mac 2013

Brazil ujian terbaik Itali


MILAN - Itali berpeluang untuk menguji kemampuan sebenar pasukan itu menjelang aksi Piala Konfederasi pada Jun depan.

Penjaga gol Itali, Gianluigi Buffon berkata, aksi persahabatan antarabangsa menentang Brazil awal pagi esok menjadi medan terbaik untuk menguji kemampuan pasukan itu.

Perlawanan di gelanggang berkecuali di Geneva itu pastinya mendebarkan kerana skuad The Azzurri akan tampil dengan rekod empat kali juara Piala Dunia manakala Brazil sudah lima kali menjulang trofi berprestij tersebut.

Pertemuan itu juga menjadi persiapan terbaik Itali yang akan berkunjung di Malta bagi aksi kelayakan Piala Dunia 2014, Rabu depan.

Jurulatih Itali, Cesare Prandelli mungkin akan menurunkan pemain muda Torino, Alessio Cerci yang kini semakin mencuri tumpuan selaras dengan dasar baharu yang mahu memberi nafas baharu dalam pasukan itu.

Prandelli yang pernah membawa skuad itu melangkah ke final Kejohanan Bola Sepak Eropah 2012 sebelum tewas kepada Sepanyol, turut memanggil semula pemain pertahanan Genoa, Luca Antonelli yang kali terakhir menyarung jersi antarabangsa ketika menentang Estonia pada 2010.

Selain kealpaannya tidak menyenaraikan pemain tengah Paris Saint Germain, Marco Verrati yang menyamakan kedudukan ketika Itali seri 1-1 dengan Belanda pada aksi persahabatan pada bulan lepas, masih ada lagi beberapa kejutan yang berlaku dalam skuad itu.

Penyerang AC Milan, Mario Balotelli yang menjaringkan tujuh gol sepanjang enam perlawanan sejak menyertai skuad The Rossoneri daripada Manchester City pada Januari lepas turut dilaporkan akan berganding dengan Stephan El Shaarawy di posisi hadapan.
Buffon pula yang dianggap sebagai pemain berpengalaman akan mengetuai tujuh lagi pemain Juventus dalam skuad 27 orang itu pasti akan menjadi lebih sengit.

"Perlawanan persahabatan itu akan menjadi ujian terbaik kami.
"Kami mempunyai tiga bulan untuk membuat persiapan bagi menghadapi Piala Konfederasi dan kami mahu memenanginya," kata Buffon.

Dalam perkembangan lain, Itali kini memimpin kedudukan teratas dalam Kumpulan B selepas mengumpul 10 mata manakala Brazil yang tidak beraksi pada kempen kelayakan setelah menjadi tuan rumah Piala Dunia 2014 akan menyertai Piala Konfederasi pada musim panas depan. - AFP

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan