Sabtu, 10 Ogos 2013

'Raja tanah liat' peminat Dragon Ball


JIKA ditanya siapakah 'Raja Tanah Liat' sepanjang abad dalam sejarah dunia tenis, siapa lagi kalau bukan pemain dari Sepanyol, Rafael Nadal yang memegang rekod paling lama memenangi kejuaraan di gelanggang tanah liat terkenal, Monte-Carlo Masters sebanyak lapan kali berturut-turut dari tahun 2005 hingga 2012.

Bertambah istimewa, dia merupakan pemain kedua selepas Andre Agassi yang memenangi 'Career Golden Slam' dalam dunia tenis kerana berjaya meraih empat kejohanan Grand Slam seperti Terbuka Australia, Terbuka Amerika Syarikat, Terbuka Perancis dan Kejohanan Wimbledon serta meraih pengat emas di Sukan Olimpik.

Dinilai aksi di atas gelanggang, Nadal adalah pemain yang cukup liat untuk dikalahkan kerana mempunyai kepantasan untuk membalas pukulan dan cukup rajin untuk bergerak.

Atas sebab itu, CNN pernah menggelarnya pemain berusia 27 tahun ini berasal dari planet lain kerana teknik permainan yang ortodoks dan ia ada kemungkinan ia kaitan minatnya terhadap watak Goku dalam rancangan kartun Dragon Ball yang menjadi inspirasi terbesar semasa zaman kanak-kanak.

Di sebalik kecemerlangan Nadal atas gelanggang, orang yang paling memberi sokongan di belakangnya selama ini adalah tiga wanita iaitu ibu, kekasih dan adik yang mengetahui lebih mendalam karakter Nadal apabila bersama orang tersayang.

Menurut ibunya, Ana Maria, Nadal seorang yang cukup sensitif terhadap persekitaran dan orang yang tidak dikenali selain tidak suka berada dalam persekitaran yang gelap.

"Jika mengenalinya, dia seorang yang cepat curiga dan bukan mudah untuk berbaik dengan mereka yang tidak dikenali. Selain itu, dia tidak suka tinggal dalam keadaan gelap dan pasti akan membuka televisyen atau lampu ketika sedang tidur malahan tidak selesa dengan bunyi guruh.

"Semasa kecil, dia pernah tinggal di bawah kerusi kerana terlalu takut dan sehingga sekarang, perangainya masih sama," kata ibunya.

Bagi teman wanitanya yang telah bersama semenjak 2005, Maria Francisca Perello, Nadal seorang yang mahukan lebih banyak ruang untuk bersendirian apabila bertanding di mana-mana kejohanan dan tidak gemar diganggu dengan perkara lain.

''Jika dia beraksi dalam mana-mana pertandingan, saya hanya bersikap tunggu dan lihat jika mahu keluar ke mana-mana bersamanya namun dia lebih berseorangan, jika saya seorang terlalu gemarkan mengikutnya ke mana sahaja, sudah pasti perhubungan kami telah lama berakhir," katanya

Paling menarik, Nadal adalah seorang abang yang cukup mengambil berat mengenai adiknya, Maribel Nadal, yang turut berkongsi pengalaman semasa abangnya berada di Australia yang menunjukkan Nadal bukanlah seorang yang lupa diri walaupun pelbagai kejayaan telah ditempa sepanjang bergelar pemain terhebat dalam dunia tenis.

"Pada satu hari, doktor ada menyuruh saya datang untuk melakukan sedikit ujian kesihatan, tiada apa yang serius, namun Nadal terlalu risau seolah-olah saya mendapat sakit yang teruk, jika saya menceritakan segalanya mungkin dia menarik diri daripada kejohanan yang disertainya ketika itu.

"Satu lagi, walaupun dia ada berjumpa dengan rakan- rakannya, dia pasti akan membawa saya sekali biarpun ada orang mungkin itu sebagai satu yang pelik namun itulah rahsia hubungan kami cukup erat sekali," katanya terhadap Nadal yang juga penyokong setia kelab bola sepak gergasi Inggeris, Real Madrid dan pasukan kebangsaan Sepanyol.

Sepanjang kariernya setakat ini, Nadal juga salah satu dari dua pemain di dalam sejarah yang memenangi sekurang-kurangnya dua kejohanan Grand Slam di atas tiga permukaan berbeza. - Agensi

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan