Isnin, 26 Ogos 2013

Sime Darby, Johor dalam perhatian


SEORANG penyokong menyerang Suhaimi kerana tidak berpuas hati dengan keputusan pengadil itu ketika aksi Piala Malaysia di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam kelmarin.


HUKUMAN berat dijangka menanti Sime Darby dan Johor ekoran kekecohan yang tercetus pada pertemuan kedua-dua pasukan dalam aksi Kumpulan A kempen Piala Malaysia 2013 di Stadium Majlis Perbandaran Selayang malam kelmarin.

Dalam aksi yang berkesudahan Johor menang 2-1 itu, seorang penonton yang dipercayai penyokong pasukan pelawat tiba-tiba memasuki kawasan padang sebelum menyerang pengadil, Suhaimi Mat Hassan sebaik perlawanan tamat.

Tindakan itu dipercayai berpunca ketidakpuasan hati penyokong berkenaan terhadap pengadil yang melayangkan kad merah kepada pemain Johor, Khairul Ismail pada pertengahan babak pertama.
Namun, keadaan berjaya dikawal apabila penyokong berkenaan berjaya ditahan pihak berkuasa bagi membantu siasatan.

Cuma yang menimbulkan persoalan, bagaimana penyokong terbabit berjaya melepasi kawalan keselamatan di stadium berkenaan sehingga meletakkan kedua-dua pasukan di ambang 'bahaya' ekoran bakal berdepan hukuman berat oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) kelak.

Pengerusi Jawatankuasa Tatatertib FAM, Datuk Taufek Razak berkata, pihaknya perlu meneliti terlebih dahulu laporan daripada komisioner perlawanan sebelum mengambil tindakan lanjut.

"Isu pencerobohan penyokong ke dalam stadium ini memerlukan siasatan terperinci.

"Jadi kami akan menunggu laporan daripada komisioner perlawanan terlebih dahulu sebelum mengambil tindakan selanjutnya," kata Taufek kepada Kosmo! semalam.

Taufek membayangkan kedua-dua pasukan tidak terlepas daripada hukuman yang berat oleh pihaknya jika didapati bersalah dalam insiden itu.

Ini kerana menurut beliau, pihaknya perlu bertindak adil bagi mengelak kejadian seumpamanya berulang pada masa depan.

"Masih terlalu awal bagi menentukan pihak mana yang bersalah...bila laporan penuh diterima siasatan lanjut akan dijalankan sebelum mengenalpasti bentuk hukuman," katanya.

Difahamkan, Sime Darby bakal disiasat kerana gagal menjamin keselamatan sebagai tuan rumah sementara Johor pula berdepan tindakan sama kerana ia membabitkan penyokong mereka.

Dalam perlawanan itu, Sime Darby terlebih dahulu di depan seawal minit ke-13 menerusi jaringan penyerang import, Karlo Primorac sebelum Khairul menyamakan kedudukan menerusi sepakan percuma berselang sembilan minit kemudian.

Meskipun tempang dengan 10 pemain selepas Khairul dibuang padang, Johor masih mampu memperoleh gol kedua menerusi Mohamad Izuan Jarudin pada minit ke-48.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan