Januzaj pilih   beraksi untuk Three Lions
London: Penyerang Manchester United, Adnan Januzaj (gambar) memilih England sebagai pasukan yang akan diwakili di pentas antarabangsa jika Persatuan Bola Sepak (FA) England boleh mengatasi 'peraturan pemastautin lima tahun' untuk melayakkannya beraksi bersama Three Lions.

Tonggak sayap United itu dilahirkan di Brussels dengan ibu bapanya berketurunan Albania dan Kosovo - sudah menolak untuk beraksi bersama Belgium selepas FA England mendedahkan pemain berusia 18 tahun itu layak mewakili empat negara namun Januzaj lebih menjurus kepada England.
Tetapi pengurus England, Roy Hodgson dan pengerusi FA, Greg Dyke menjelaskan mereka mahu melihat kemungkinan Januzaj beraksi bersama negara itu dan ia boleh dimulakan dengan permohonan pasport British dan cuba mencabar peraturan pemastautin yang diguna pakai sekarang.


Perbuatan memalukan

Sementara itu bapa Januzaj, Abedin mengecam jurulatih Belgium, Marc Wilmots selepas cuba meyakinkan pemain itu beraksi bersama mereka.

“Ia adalah mustahil untuk berunding dengan saya. Dia mahu bermain? OK, tunjukkan kepada saya. Jika anda beraksi di pentas tertinggi di Manchester, buktikan kemahiran kamu dan jika saya rasa perlu, saya akan panggil!”

Januzaj bagaimanapun dalam reaksinya balasnya berkata: “Ini perbuatan memalukan. Kami tidak menerima sebarang panggilan telefon atau surat daripada FA Belgium. Mereka yang buat pemilihan dan bukannya kami.” - Agensi