Isnin, 30 September 2013

Moyes tak dengar cakap


DAVID Moyes (kiri) tidak mempedulikan nasihat Alex Ferguson agar tidak memecat pembantunya ketika beliau menjadi pengurus Manchester United.
 
LONDON - Alex Ferguson menasihatkan David Moyes agar tidak menyingkirkan barisan jurulatih yang telah membantunya membawa Manchester United merangkul kejuaraan Liga Perdana Inggeris (EPL) musim lalu, malangnya permintaan Ferguson tidak diendahkan oleh Moyes. 

Ferguson telah mengadakan perbincangan dengan Moyes sebelum menyerahkan tugas kepada bekas pengendali Everton itu, dan dengan jelasnya memberitahu agar tidak sesekali membuang pasukan kejurulatihan yang sedia ada. 

Bagaimanapun sebaik diumumkan sebagai pengurus baharu Red Devils, Moyes menyingkirkan pembantu Ferguson, Mike Phelan, jurulatih, Rene Meulensteen dan jurulatih penjaga gol, Eric Steele. 

Beliau kemudian melantik Steve Round sebagai orang No. 2 United, selain Phil Neville dan Jimmy Lumsden dalam barisan kejurulatihan. Chris Woods pula bertanggungjawab melatih penjaga gol. 

Tindakan Moyes nyata memakan diri apabila United kini mengharungi musim terburuk dalam tempoh 24 tahun. Mereka menghuni tangga ke-12 ekoran tiga kekalahan daripada enam perlawanan.
“Dia (Moyes) memberitahu saya, Mick dan Rene bahawa kami tidak diperlukan.

“Saya beritahu dia, ini adakah keputusan yang berani.

“Saya tidak mahu pergi, kenapa saya patut pergi?. Saya sedar, David akan masuk dan saya tertanya-tanya, siapakah yang akan dibawa dalam pasukan ini," kata Steele kepada majalah Inside United.

Steele mengakui, sebagai pengurus tindakan Moyes tidak salah, namun secara logiknya apakah wajar untuk menyingkirkan sebuah pasukan yang telah membawa kelab merangkul kejuaraan. 

“Itu ironik bukan? Anda sebahagian daripada barisan yang jurulatih membantu pasukan mengharungi musim terbaik dan merangkul Liga Perdana." - AGENSI

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan