‘Kami akan kekal corak permainan dan cuba dahului tuan rumah’

Oleh Syed Riduan Ahmad smriduan@bh.com.my


Kuantan: Thailand bertekad untuk memastikan rentak kemenangan tuan rumah terhenti apabila bertemu mereka pada perlawanan ketiga Pestabola Merdeka di Stadium Darulmakmur hari ini.

Selepas melihat peningkatan prestasi Malaysia ketika membenam Myanmar 2-1 kelmarin, pengendali Thailand Kairung Threejagsang sedar banyak yang perlu diperbaikinya menjelang pertemuan penting itu nanti.

Serangan balas

“Kami akan mengekalkan corak permainan kami dan cuba mengulangi apa yang dilakukan Myanmar ketika mendahului Malaysia menerusi serangan balas,” kata Threejagsang.
“Pemain Malaysia begitu mantap di semua bahagian terutama di bahagian sayap, jadi kami perlu lebih berhati-hati dengan serangan dari bahagian itu.

“Saya sedar memang sukar untuk mengekang pemain tuan rumah, tetapi kami akan cuba memberi saingan terbaik untuk mengutip tiga mata daripada perlawanan ini.”
Thailand yang kehilangan tonggak pertahanan, Mahamasabri Awaebuesa tetap yakin mereka mampu mencuri sekurang-kurangnya satu mata lagi untuk mengesahkan tempat ke final.

“Kami mempunyai pemain lain untuk mengisi kekosongan berkenaan, ia bukan satu masalah. Selain daripada itu semua pemain dijangka cergas sepenuhnya menjelang perlawanan esok (hari ini)," katanya.