Selasa, 23 Julai 2013

Elak insiden lama berulang lagi


KEGAGALAN skuad Harimau Malaya memperbaiki kedudukan mereka di tangga ke-159 dunia sejak bulan lalu mencetuskan rasa kecewa dalam kalangan pemerhati dan peminat bola sepak tanah air.


SETIAUSAHA Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Datuk Hamidin Mohd. Amin menegaskan skuad Harimau Malaya tidak lagi boleh mengambil mudah dengan menukar status aksi persahabatan kelas A kepada perlawanan ujian pemanas badan.

Ini kerana Hamidin menyifatkan pertukaran status tersebut menjadi antara faktor utama kejatuhan ranking Harimau Malaya.

Justeru, Hamidin berharap insiden mengubah status aksi persahabatan kelas A kepada perlawanan ujian seperti menentang Iraq (Harimau Malaya tewas 0-2, Februari lalu), Arab Saudi (tewas 1-4, Mac) dan Palestin (tewas 0-2, Mac) tidak lagi berulang.

“Bagi saya ranking itu sangat mustahak. Ini kerana ranking menjadi penanda aras bagi sesebuah pasukan.

“Bagaimanapun, saya tidak mahu menyalahkan mana-mana pihak disebabkan pertukaran status perlawanan itu.

“Perlu diingat, kadangkala tidak semua masa yang kita tetapkan sesuai dengan pasukan lawan.
“Apa yang penting, jurulatih harus peka dan tegas apabila perlawanan telah ditetapkan, kita wajib bermain,” kata Hamidin kepada Kosmo! semalam.

Dalam perkembangan sama, Hamidin memberitahu, FAM telah berusaha keras untuk memastikan Harimau Malaya dapat mengadakan aksi persahabatan kelas A seawal-awalnya pada penghujung tahun ini. 

“Kita perlu berusaha untuk memperbaiki ranking skuad Harimau Malaya dari semasa ke semasa.
“Jadi FAM sedang menyusun jadual untuk kalendar tahun depan selepas FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) mengeluarkan tarikh-tarikh mengadakan aksi perlawanan berstatus A.

“Pada tahun depan, ada sembilan tarikh yang dibenarkan untuk mengadakan aksi perlawanan antarabangsa dan FAM telah menghantar surat permohonan kepada persatuan-persatuan bola sepak di negara Asia Tenggara, Asia, Afrika dan Eropah tetapi kita sasarkan pasukan negara dari Asia.

“Kita perlu berusaha dari sekarang bagi mengelak sebarang pertindihan jadual atau pembatalan perlawanan pada saat-saat akhir,” katanya.

Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan