Selasa, 23 Julai 2013

Man City iktiraf bahasa Melayu

Manchester: Kelab gergasi Liga Perdana Inggeris, Manchester City melancar laman web baru dengan tambahan 10 pilihan bahasa, termasuk bahasa Melayu untuk kemudahan peminat di luar negara.

Selain bahasa Melayu, pilihan bahasa lain ditawarkan ialah Sepanyol, Perancis, Portugis, Russia, Jepun, Korea, Cina Tradisional (Hong Kong), Thai dan Indonesia. Ia menambah laman web yang sedia ada dalam bahasa Inggeris, Arab dan Mandarin.
Projek di bawah GLOBAL City itu adalah untuk memenuhi kehendak peminat yang makin bertambah di luar United Kingdom terutama sejak City memenangi Piala FA tahun 2012.


“Populariti City dan kumpulan peminat global berkembang dengan kadar yang pesat. Kami ingin berbicara dengan peminat dalam bahasa ibunda mereka sendiri, dan menjadikan mereka lebih dekat dengan kelab,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Manchester City, Ferran Soriano.

Sementara itu, Presiden Kelab Peminat Manchester City Malaysia, Zoul Bake berkata: “Peminat Manchester City di Malaysia menyambut baik pelancaran web rasmi City dalam bahasa Melayu. Ia memudahkan peminat City yang kurang fasih berbahasa Inggeris untuk mendapatkan berita terkini mengenai kelab dalam bahasa Melayu.

Malaysia sasaran penting

“Dalam masa yang sama ia juga menunjukkan pengiktirafan Kelab terhadap bahasa Melayu. Ia juga hadiah kepada peminat yang bertutur dalam bahasa tersebut yang sudah menyokong kuat kelab selama ini.”
Rantau Asia termasuk Malaysia antara sasaran penting bagi City untuk memperluaskan populariti mereka. Malaysia sudah dimasukkan dalam jadual siri Jelajah City 2012, dan perlawanan persahabatan diadakan dengan pasukan Malaysia XI dengan City menang 3-1. Laman Web Manchester City dalam bahasa Melayu boleh dilawati di http://www.mcfc.com.my 
 
Berita Harian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan