Rabu, 24 Julai 2013

Tindakan 'tidak beri muka' kepada Raja satu keputusan bijak

 
Tindakan 'tidak beri muka' kepada Raja  satu keputusan bijak Rajagobal memilih perlawanan persahabatan dengan kelab Chonburi FC dan mempersiakan peluang mengutip mata menentang lawan lebih baik seperti Arab Saudi dan Iraq, awal tahun ini. mempersiakan peluang mengutip mata ketika menentang lawan lebih baik seperti Arab Saudi dan Iraq, awal tahun ini. KUALA LUMPUR 16 Julai 2013. Ahmad Fakri Shaari (jersy 13) mengasak bola dengan pemain Chonburi FC perlawanan persahabatan di Stadium Nasional Bukit Jalil. - Foto Hasriyasyah Sabudin
 
Kuala Lumpur: Tindakan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) ‘tidak memberi muka’ kepada ketua jurulatih Harimau Malaya, Datuk K Rajagobal membatalkan aksi persahabatan antarabangsa berstatus kelas A mulai tahun depan, adalah satu keputusan bijak.

Selepas mempersiakan peluang mengutip mata ketika menentang lawan lebih baik seperti Arab Sa udi dan Iraq, awal tahun ini, pendirian tegas Setiausaha Agung FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin itu sepatutnya dilihat dari sudut positif dalam usaha meningkatkan kualiti dan ranking skuad kebangsaan.
Bekas Naib Presiden FAM, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin Raja Omar, berkata setiap peluang harus digunakan sebaik mungkin bagi memperkasakan prestasi Harimau Malaya.


“Kalau lawan kelab, ia lebih kepada kepuasan peminat yang mahu menyaksikan bintang dunia beraksi tetapi kalau menentang pasukan negara lain, ia ada kepentingan buat pasukan kebangsaan kita. Lupakan soal keputusan dan sekurang-kurangnya ia boleh memperbaiki kedudukan negara dalam ranking dunia,” katanya ketika dihubungi semalam.

Namat sependapat

Semalam, Hamidin dilaporkan berkata tiada lagi keistimewaan untuk Rajagobal membatalkan sewenang-wenangnya perlawanan antarabangsa berstatus kelas A dan menukar kepada perlawanan ujian yang tidak menawarkan mata kepada ranking skuad negara, mulai tahun depan.

FAM sudah menghantar surat kepada beberapa negara dari rantau Asia Tenggara, Afrika serta Eropah untuk mengadakan perlawanan persahabatan antarabangsa itu.
Bekas pemain kebangsaan, Datuk Namat Abdullah yang sependapat dengan Raja Ahmad Zainuddin berkata, Rajagobal seharusnya tidak mempersia-siakan peluang yang ada.

“Jangan siakan peluang yang ada dan gunakan setiap peluang itu dengan sebaik mungkin sekali gus dapat membantu meningkatkan ranking pasukan negara,” katanya
 
 
BERITA HARIAN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan