gambar sebelum  gambar berikut
  • Foto
  • Foto Nabila bersama anaknya, Kheisya Laila.
Nabila tetap bekerja pada bulan puasa, sedih berjauhan dengan anak

Jika kebanyakan artis cuba memperlahankan kegiatan seni mereka sepanjang Ramadan, berbeza pula dengan pelakon, Nabila Huda Suhaimi, 30, yang lebih suka bekerja biarpun sedikit kepenatan.
Bahkan, buat kali pertama, dia memulakan ibadat puasa di perantauan apabila menjayakan penggambaran drama bersiri, Jodoh Itu Milik Kita, di New Zealand sejak lebih seminggu lalu.

Saya teringin merasai sendiri pengalaman berpuasa di perantauan. Cuma yang tidak seronoknya apabila terpaksa berpisah dengan anak. Hanya Tuhan yang tahu betapa seksanya apabila berjauhan daripada anak, tetapi saya perlu kuat supaya dapat membesarkannya dengan sempurna” Nabila Huda, Pelakon

Nabila yang sememangnya gemar mengembara berkata, bekerja sambil berpuasa di negara orang bukanlah bebanan buatnya, yang sejak dulu lagi tidak betah untuk duduk diam. Dia sendiri akan rimas sekiranya tidak mempunyai sebarang tugasan buat tempoh waktu yang lama.

Katanya, paling lama dia berehat cumalah selama dua hari. Andai lebih daripada itu, hatinya mula tidak keruan lantaran sikapnya yang kuat bekerja sejak dari dulu.

“Saya memang tidak mempunyai perancangan langsung untuk berehat ketika Ramadan. Jika artis lain memilih untuk mengurangkan aktiviti lakonan, saya pula memilih untuk bekerja. Saya jadi rimas jika tidak melakukan apa-apa di rumah.

“Saya berada di New Zealand selama dua minggu, dengan tujuh hari daripadanya adalah pada bulan puasa. Memang saya sengaja menerima tawaran ini, walaupun tahu ia jatuh pada bulan puasa, kerana peluang menjejakkan kaki ke negara orang memang amat saya nantikan.
“Lagipun saya teringin merasai sendiri pengalaman berpuasa di perantauan. Cuma yang tidak seronoknya apabila terpaksa berpisah dengan anak (Kheisya Laila, 3 tahun). Hanya Tuhan yang tahu betapa seksanya apabila berjauhan daripada anak, tetapi saya perlu kuat supaya dapat membesarkannya dengan sempurna,” katanya.

Selepas New Zealand, Nabila akan terbang pula ke Venice dan Milan, Itali, pada Hari Raya kelima untuk menjayakan penggambaran drama Sangkar, arahan Erma Fatima.

Tak serik bercinta

Mengenai kegagalan rumah tangga dan cintanya sebelum ini, Nabila menafikan dirinya takut kepada komitmen sehingga menyebabkan dua hubungan terbabit gagal bertahan lama. Sebaliknya, dia yang sudah biasa berdikari sejak di bangku sekolah menjadikan alasan sibuk sebagai faktor yang mendorong kepada perpisahan.

Pelakon TV Wanita Popular, Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH) 2013 ini bagaimanapun mengaku tidak serik untuk bercinta, pada masa sama tidak terburu-buru mencari pengganti.

Sebaliknya, buat sementara waktu, Nabila yang baru putus kasih dengan pelakon, Nas-T, mahu memberikan fokus kepada kerjaya lakonan yang kian berkembang, selain permata hatinya.

"Andai ditakdirkan bertemu lelaki sesuai, saya tidak mahu bercinta lama-lama, sebaliknya ingin terus bernikah.

“Selama ini pun saya bukanlah jenis yang mudah jatuh cinta. Bersama bekas suami dulu, lama juga kami bercinta. Saya tidak pernah dikaitkan dengan lelaki lain ketika bersama dengannya.

“Setelah beberapa tahun berpisah, barulah saya kembali bercinta, tetapi sayangnya hubungan dengan Nas-T tidak berpanjangan. Kami masih baik dan saya masih sayangkan dia sebagai kawan. Begitupun, apa yang berlaku pada hubungan kami biarlah menjadi rahsia. Saya tidak suka bercerita terlalu terperinci. Biar sedikit kisah hidup saya menjadi rahsia peribadi.

“Andai ditakdirkan bercinta kembali, saya tidak akan menyembunyikan daripada pengetahuan umum.

“Sebenarnya, saya tidak suka menjaja kisah cinta. Bila ada yang bertanya, saya akan menyatakan perkara sebenar. Saya tidak pandai berselindung, lagipun apa perasaan pasangan sendiri jika saya menafikan perkara yang benar,” kata Nabila.