Ahad, 7 Julai 2013

Peritnya putus cinta

Oleh AMIRAH AMALY SYAFAAT

FATHIA belum terdesak untuk berkasih dengan mana-mana lelaki," tegas pelakon jelita Fathia, 25, apabila kerap dikaitkan dengan gosip bercinta sehingga menjadi bahan perbualan serius sejak kebelakangan ini.

Malah pemilik nama sebenar Nur Fathia Abdul Latiff ini semakin menyedari bahawa gosip membabitkan dirinya dengan lelaki seperti satu 'penyakit' berjangkit.

Sebelum ini Fathia pernah dikaitkan bercinta dengan kerabat diraja serta beberapa artis tempatan. Klimaks cerita cintanya semakin panas apabila terkini dikatakan mempunyai hubungan istimewa dengan Aiman Hakim Ridza Abdoh.

Gosip bersama hero drama Vanila Coklat berusia 24 tahun itu tersebar selepas kononnya mereka berpelukan secara terbuka di sebuah lapangan terbang di Selangor sekitar April lalu.

Biarpun Fathia menafikan perbuatan itu dan mengatakan hubungannya dengan Aiman hanya kawan baik namun nampaknya usaha menepis gosip tersebut sia-sia.

Ini kerana bahang cinta pelakon drama Stanza Cinta ini dengan Aiman semakin hebat diperkatakan oleh peminat industri hiburan tanah air ketika ini.

Ironinya Fathia dikecam kerana dilihat terlalu berlebihan memberikan publisiti terhadap hubungan 'cintanya' sedangkan Aiman enggan bercerita lanjut tentang perkara itu.

Mengulas keadaan tersebut membuatkan nada suara Fathia kedengaran beremosi. Dia nyata kesal terhadap apa yang berlaku. 

"Memang dalam soal (cinta) orang perempuan yang terkena tempias yang lebih. Sebab kita tak tahu apa yang difikirkan oleh orang. Mungkin atas alasan itu juga Fathia enggan nak layan cerita macam ini sejak mula lagi. 

"Fathia tahu kesannya akan kembali kepada Fathia sendiri. Dan dalam bab cinta ini, Fathia sebenarnya dah mula terasa hati sejak timbul cerita gosip Fathia bercinta dengan lelaki kenamaan sebelum ini. 

"Fathia bersabar saja sebab Fathia tahu di mana kebenarannya. Dan tak sangka yang ada juga pihak yang berterusan mengata Fathia sehingga ke hari ini. 

"Jujurnya kini Fathia dah tak kisah dengan apa orang nak cakap tentang Fathia. Biarlah orang nak berkata apa pun. Terpulanglah. Fathia dah tak hairan dah," katanya. 

Mahu mengubat luka
Nada Fathia semakin mengendur saat menukar topik tentang keadaan dirinya yang baru lepas mengalami episod kelukaan selepas putus cinta kira-kira tiga bulan lalu.

Tanpa mendedahkan siapa gerangan bekas kekasihnya itu, anak sulung daripada tiga beradik ini juga mengakui sedang mengubat rawan hatinya.

"Fathia seperti wanita normal lain yang ingin disayangi dan menyayangi seseorang. Fathia juga mengalami saat kecewa apabila hubungan cinta yang diharapkan itu ada masalah.

"Pun begitu Fathia menyifatkan bahawa apa yang berlaku sebelum ini sebagai dugaan hidup. Kalau Fathia tak ada pengalaman hidup sebegini pasti Fathia tak boleh berfikiran matang.

"Justeru Fathia mengambil keputusan untuk mengikut arus kehidupan. Fathia lupakan kekecewaan lalu. Dan Fathia juga bersedia untuk menerima kehadiran lelaki lain selepas ini," katanya.

Mengulas tentang ciri-ciri lelaki idaman Fathia menyebabkan anak kelahiran Pulau Pinang ini terdiam sebentar.

Katanya, dia bukan seorang wanita materialistik dan memilih lelaki yang berpoket tebal. Dia juga bukan seorang yang mempunyai cita rasa tinggi dalam bab memilih teman lelaki.

Fathia hanya menginginkan seorang lelaki yang mempunyai kriteria sederhana. Tidak sombong dan mempunyai latar belakang pendidikan yang bagus.

Paling penting lelaki yang ingin mendekatinya itu perlu bijak mengambil hati Fathia dan berjanji untuk tidak membuatkan hatinya berdarah lagi.

Jadi apakah Aiman menepati ciri lelaki idamannya?
"Ya! Tetapi kami hanya kawan baik," tegasnya.

Menyentuh soal mahligai perkahwinan menerbitkan nada teruja Fathia yang menanam cita-cita untuk menamatkan zaman bujang sebelum mencecah 30 tahun.

Penuntut jurusan undang-undang di Universiti Teknologi Mara (UiTM), Shah Alam, Selangor ini mempunyai masa kira-kira lima tahun untuk mengejar cita-citanya bergelar peguam.

Selain itu Fathia yang cenderung dalam bidang kebajikan ini juga menanam hasrat untuk menaja golongan kurang berkemampuan satu hari nanti.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.m

Tiada ulasan:

Catat Ulasan